Episode 68: Kyoto City Bus

Sunday, November 2, 2014

Assalamualaikum!!

Salam hujung minggu. Bersiaran dari Aloq Staq Kedah. Tetiba mood nak update blog mencanak-canak naik. Mungkin sebab dalam mood short escape, jauh dari data analysis dan buat-buat pejam mata tulis thesis. (Oh! Bila nak habis penulisan thesis ekau Sara?!)

Ini entry sambungan untuk episode sebelumnya.

Episode 67 : Percutian Bajet ke Kyoto dan Osaka

Klik pada link untuk baca kisah episode sebelumnya. =D

Dan sebelum saya pergi jauhhhhhh ke tempat-tempat menarik yang saya lawati di Kyoto, saya nak kongsikan dulu Nadi Pengangkutan utama di Kyoto. Kyoto City Bus!




Dalam entry sebelum ni puas saya dok membebel pasal 1-Day City Bus Pass kan? Macam mana berbaloinya untuk beli bus pass ni untuk menikmati keindahan bandar Kyoto. Harga untuk 1-Day City Bus Pass ni adalah 500Yen. Dan boleh digunakan sepanjang hari. Unlimited bus ride.

Dekat mana nak beli?
Bus Pass ni boleh didapati di stesen subway, convenient malah di hostel yang ada diami! Macam saya hari tu, saya beli dekat subway stesen terus. Dan dia bagi map laluan bas untuk kita. Nasihat saya kalau pergi melancong ramai-ramai, at least adalah seorang yang tahu baca peta! Kalau tidak, sosat ajelah tak tahu nak turun dan naik di mana. Sungguh!

Tak pun, boleh je klik dekat link atas tu untuk tengok map laluan Kyoto City Bus ni. Macam yang saya bagitahu sebelum ni, tak semua tempat dalam laluan 1-Day City Bus Pass ni. Dalam erti kata lain, bila keluar je dari laluan yang sah kenalah tambah coin sket sebelum turun tu. Contohnya kalau nak ke Higashiyama Bamboo Grooves. Next time saya cerita ok!


Macam mana nak naik bas dekat Jepun?
Urmmm.. kalau dekat Malaysia, biasanya kita naik dari depan. Ye tak? Ke macam mana? Dah lama tak naik bas. Ngeee...

Dekat Jepun, naik bas dari belakang. Dan ada dua jenis bas. Non-flat rate dengan flat rate route. Untuk flat rate route, biasanya 220Yen sekali naik tak kisahlah berhenti dekat mana pun. Dan untuk flat rate route nilah 1-Day City Bus Pass sah untuk digunakan.

Seriously, map kitorang hancur lebur masa hari last dekat kyoto. Bersungguhnya kami berdua bergantung pada Map laluan bas ni. Bas dekat Jepun sangat punctual. Tak tahu waktu bas? Jangan risau, Kyoto City Bus ni kekerapan dia sangat tinggi kalau nak dibandingkan dengan bas dekat Yonezawa tempat saya tinggal tu. (^_^)

So, just terjah dan tunggu je bas dekat hentian bas yang sepatutnya. Hah? Apa? Tak tahu kanji Jepun? Tak ada hal beb. Bas dekat Jepun ni dah tulis romanji untuk maklumkan penumpang destinasi berikutnya.

Oklah.. cukup setakat tu. 
Enjoy your weekend beb!

Selamat merancang percutian anda!     



0 comments: